biura podróży

Wycieczki z biur podróży, a osoby niepełnosprawne

Większość podróżujących korzysta ze zorganizowanych wycieczek, oferowanych przez liczne w Polsce biura podróży. Jest to łatwe, proste i często jedyne rozwiązanie, szczególnie dla tych, którzy nie znają języków obcych. Wyjazd z biurem podróży ogranicza powstanie ewentualnych problemów. Sytuacja jest prosta: wsiadamy do samolotu/autokaru, na miejscu odbiera nas rezydent, mówiący w naszym języku i zawozi nas do hotelu. Ponadto, biura podróży oferują szereg wycieczek fakultatywnych. Wszystko wydaje się banalne, ale czy zawsze tak jest?

Zorganizowana wycieczka dla osoby niepełnosprawnej z biura podróży

Goha i ja nigdy nigdzie nie byliśmy z biurem podróży, więc nie mogę powiedzieć, jak to jest. Właśnie dlatego wpadłem na pomysł aby spytać 10 największych biur podróży (touroperatorów), jak oni widzą i jak są przygotowani na obsługę osób niepełnosprawnych. Na początku chciałem dzwonić na BOK poszczególnych biur i spisywać odpowiedzi. Potem stwierdziłem, że będzie to wobec nich nieuczciwe i przede wszystkim mało wiarygodne. Wtedy powstał pomysł przesłania pytań drogą mailową.

Wierzę w to, że nasze polskie biura potraktują mnie i mój pomysł poważnie i otrzymam odpowiedzi. 🙂 Moim celem jest rozwianie wszystkich wątpliwości osób niepełnosprawnych odnośnie podróżowania z biurem podróży, a nie uwidocznienie ewentualnych braków czy niedociągnięć w ofercie touroperatorów. Wiem, że wszystko da się zrobić i zmienić, potrzebne są tylko chęci! My z Gohą jesteśmy do dyspozycji! 🙂

Poniżej treść wiadomości jaką przesłałem do 10-ciu biur podróży (touroperatorów):

Dzień Dobry,

nazywam się Kamil Kowalewicz, poruszam się na wózku inwalidzkim. Razem z żoną prowadzimy blog o naszych podróżach zwracając szczególną uwagę na dostosowanie poszczególnych miejsc. Staramy się też na nim przekazywać informację potrzebne i użyteczne dla osób niepełnosprawnych. Adres bloga to: www.robimypodroze.pl.

Piszę do Państwa ponieważ zbieram informacje potrzebne do napisania cyklu artykułów/wywiadów na temat możliwości wyjazdu na zorganizowany wypoczynek, organizowany przez biura podróży, przez osoby niepełnosprawne. W związku z tym prosiłbym o udzielenie mi odpowiedzi na poniższe pytania:

  • Czy Państwa biuro oferuje wyjazdy z których mogłaby skorzystać osoba niepełnosprawna (głucha, niewidoma, poruszająca się na wózku inwalidzkim)?

Jeśli odpowiedzieli Państwo twierdząco na powyższe pytanie, proszę przejść do następnych:

  • Z jakiego rodzaju wycieczek mogą skorzystać osoby niepełnosprawne? Tylko wczasy, czy także wycieczki objazdowe?
  • Czy w wycieczkach objazdowych środek transportu, którym porusza się po danym kraju osoba niepełnosprawna, jest dostosowany i w jaki sposób np. czy jest możliwość zastąpienia autokaru samochodem osobowym w przypadku osoby poruszającej się na wózku inwalidzkim?
  • W jaki sposób, w przypadku osób poruszających się na wózkach inwalidzkich (takich, które nie mogą chodzić), odbywa się transfer na trasie lotnisko-hotel-lotnisko? Autobusy są w większości niedostosowane, czy w związku z tym podstawiany jest dostosowany środek transportu lub np. samochód osobowy?
  • Czy osoba niepełnosprawna (głucha, niewidoma, poruszająca się na wózku inwalidzkim) może skorzystać z oferowanych przez Państwa wycieczek fakultatywnych?
  • Czy w czasie wycieczek oferują Państwo udogodnienia dla osób niesłyszących (język migowy itp.)?
  • Czy osoba niewidoma pragnąca skorzystać z Państwa oferty, może bezpłatnie zabrać ze sobą psa przewodnika?
  • Czy sprawdzają Państwo współpracujące z Wami hotele pod względem ich dostępności dla osób niepełnosprawnych?
  • Wiadomym jest, że większość samolotów czarterowych ma zmniejszoną powierzchnię na nogi ze względu na większą ilość foteli. Czy osoby niepełnosprawne mogą nieodpłatnie skorzystać z miejsca z tzw. powiększoną przestrzenią na nogi?
  • Jeśli to nie tajemnica handlowa, proszę napisać, czy mają Państwo dużo zapytań od osób niepełnosprawnych?

Z góry dziękuję za odpowiedzi na pytania.

Chciałbym aby powstający cykl artykułów/wywiadów był przede wszystkim wiarygodny, dlatego chciałbym zacytować/przedstawić Państwa odpowiedzi na naszym blogu.

Zdecydowałem się na taką formę kontaktu ponieważ zależy mi na tym aby powstał dobry, pożyteczny tekst podparty oficjalnymi wypowiedziami. Dlatego właśnie zrezygnowałem z dzwonienia na Państwa BOK wypytując o to wszystko. Dodatkowo chciałbym poinformować Państwa, że taki sam mail wysłałem do innych polskich touroperatorów.

Wierzę, że dzięki naszej współpracy pomożemy osobom niepełnosprawnym w sprawnym podróżowaniu. 🙂

A tutaj lista biur podróży, do których wysłałem wiadomość (kolejność alfabetyczna):
Alfa Star, Almatur, Ecco Holiday, EXIMtours, Itaka, Neckermann, Rainbow Tours, Sun&Fun Holidays, TUI, Wezyr Holidays.

Wszystkie wiadomości wysłałem w dniu dzisiejszym (22.04.2015r.), w godzinach 14.10 – 14.30. Wiadomości, w miarę możliwości, starałem się wysyłać do działów prasowych w/w biur.

Otrzymane odpowiedzi będziemy publikować w niezmienionej formie na naszym blogu w kolejności, w jakiej je otrzymamy.

Zapraszamy na nasze grupy

Samochodem do Chorwacji
Samochodem do Chorwacji
Podróże niepełnosprawnych
Niepełnosprawni podróżują
Urlop w Chorwacji
Urlop w Chorwacji
Toskania grupa
Toskania
Singapur grupa
Singapur

To też może Ci się spodobać

9 Komentarzy

  1. Ja byłam ostatnio na rejsie z brytyjskim biurem podróży (po Karaibach) i byłam bardzo zadowolona/ Było też parę osób starszych oraz parę na wózkach. Nie dało się odczuć, że są gorzej traktowane. Ze wszystkich atrakcji korzystali na równi z innymi. Raz był przypadek, ze cumowaliśmy w morzu i szalupą jechaliśmy do brzegu – osoby na wózkach miały asystentów, którzy pomogli im ze wszystkim. Do tego, że miłym słowem i uśmiechem na twarzy!

    1. Świetna wiadomość, dzięki!

      Jak/jeśli odpiszą biura podróży to postaramy się zapytać o to samo także operatorów rejsów. 🙂

  2. świetny pomysł! Odpisał ktoś Panu?? bardzo jestem ciekawa opinii, bo mam niepełnosprawną siostrę (tj. na wózku) i wybór wspólnych wakacji zawsze jest trudny. zresztą trudności osobom na wózkach stawiane są wszedzie – od parkingu (czy wie Pan że tylko zarządca nieruchomości może wyznaczyć stałe miejsce na samochód takiej osoby? nam się nie udało, choć polecam innym sposób: http://www.eporady24.pl/miejsce_parkingowe_na_wylacznosc_dla_osoby_niepelnosprawnej_w_stopniu_znacznym,pytania,4,55,1747.html), przez sklep po wakacje… czekamy niecierpliwie na ranging biur 🙂

    1. Dziękuję. Mi też się wydawało, że stworzenie takiego rankingu to dobry i w miarę prosty w realizacji pomysł. Okazało się jednak inaczej. Z 10-ciu zapytanych biur odpowiedziały trzy: https://www.robimypodroze.pl/tag/biuro-podrozy/. Reszta ma ten temat chyba w nosie. Mimo kilkukrotnych przypomnień nadal nie otrzymałem odpowiedzi (pracownik Itaki odpowiedział, ale szefostwo cofnęło publikację). Przykre, ale prawdzie…

      Dla mnie wniosek jest prosty: niektóre biura podróży chyba boją się niepełnosprawnego turysty…

  3. dokładnie to niepełnosprawny dla biur podrózy jest do momentu zapłaty za wczasy- później już mają go gdzieś. Nieważne są dyrektywy UE o prawach niepełnosprawnych od momentu zakupu wczasów do powrotu do polski. Kilka razy latałem na wczasy i tylko raz biuro sun-fun zapewniło mi odpowiednie miejsca z większa przestrzenią na nogi jako dla osoby niepełnosprawnej. Pozostałe biura zwalają wszystko na linie lotnicze co jest całkowita nieprawdą gdyż linie lotniczę sa przysłowiową 'taksówka” i dyspozycja miejsc nalezy do organizatora. mało teo nawet rzecznik niepełnosprawnych przy rządzie najjaśniejszej R nie znał dyrektyw UE dotyczących praw osób niepełnosprawnych.Problem jest w tym ze o ile z osobą na wózku idzie wszystko załatwić ale już osoba poruszająca się o włanych siłach ale będąca osoba niepełnosprawną i posiadającą odpowiedni dokumenty jest już traktowana jak zwykła osoba , mało tego nawet próbują stwierdzać ze dana osoba nie jest osobą niepełnosprawną i na złość chyba dają takim osobom miejsca w ostatnich rzędach gdzie nawet fotela nie można rozłożyć.
    W tej chwili za kilkanaście dni mam rozprawe z RAINBOW włąśnie w tym temacie, i jak na razie wczoraj kancelaria adwokacka przysłała maila o kontakt w sprawie ugody więc cos na rzeczy jest.

    1. Przykro mi, że miałeś takie doświadczenia. My z Gohą jeszcze nie podróżowaliśmy z biurem podróży, więc takie wypowiedzi jak Twoja są dla nas bardzo cenne, bo przedstawiają sytuację od strony klienta. Dzięki!
      Jak możesz to daj znać jak skończyła się sprawa z Rainbow.

      Niestety nie udało nam się dokończyć projektu odnośnie dostępności biur podróży, bo na 10 zapytanych biur jedynie 3 odpowiedziały 🙁

  4. Według mnie najlepiej skorzystać z usług biura Podróże i Rejsy. Ich wycieczki są zawsze doskonałe i nie spotkałam się z jakimikolwiek niedogodnieniami dla różnych osób. Dlatego polecam spróbować wycieczek właśnie tutaj.

  5. Właśnie marzy mi się Japonia.ale boję się.ze nie dam sobie rady.Chodzę o kuli.a nie na wózku.więc dla nich jestem sprawna Jakie są te dyrektywy unijne.bo nie znam.Może moglabym sie na nie powolac.pozdrawiam.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Zgodnie z RODO musisz się zgodzić na dodanie komentarza i przesłanie wpisanych danych
Ten formularz gromadzi Twoje imię, adres e-mail, adres strony www i treść, dzięki czemu komentarze mogą funkcjonować na tej stronie. Aby uzyskać więcej informacji, zapoznaj się z naszą polityką prywatności, gdzie uzyskasz więcej informacji o tym, gdzie, jak i dlaczego przechowujemy Twoje dane.
Nie wykorzystujemy danych wpisywanych podczas komentowania do celów marketingowych (np. wysyłka newslettera).