koronawirus oddać bilety wycieczkę

Koronawirus. Jak oddać bilety lub wycieczkę?

Koronawirus zawładnął naszą codziennością, do tego stopnia, że kolejne osoby decydują się oddać bilety lotnicze czy odwołać wczasy lub urlopy. Pandemia wkroczyła w każdą dziedzinę naszego życia i często trudno jest odnaleźć się w natłoku informacji, które otrzymujemy każdego dnia. Czy można już oddać bilety lub wycieczkę przez koronawirus? Spieszymy z pomocą i podpowiadamy jak to wygląda w biurach podróży i liniach lotniczych.

Czy można oddać wycieczkę w związku z koronawirusem?

Nie ulega kwestii, że pandemia koronawirusa, która ogarnęła cały świat jest totalną klęską dla branży turystycznej. Kraje pozamykały granice, zaostrzyły przepisy w poruszaniu się nawet po najbliższej okolicy. Ilość osób chorych, zakażonych i zmarłych rośnie w tak zawrotnym tempie, że nie ma sensu podawać tutaj jakichkolwiek liczb. Czy w tej sytuacji koronawirus uprawnia nas do tego, by oddać wycieczkę?

Polskie prawo, a zwroty biletów lub wczasów w związku z pandemią koronawirusa

W art. 47 ust. 4 ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych (Dz.U. z 2017 r., poz. 2361) czytamy tak:

“Podróżny może odstąpić od umowy o udział w imprezie turystycznej przed rozpoczęciem imprezy turystycznej bez ponoszenia opłaty za odstąpienie w przypadku wystąpienia nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności występujących w miejscu docelowym lub jego najbliższym sąsiedztwie, które mają znaczący wpływ na realizację imprezy turystycznej lub przewóz podróżnych do miejsca docelowego.”

Taką sytuacją jest niewątpliwie ogłoszenie pandemii koronawirusa na świecie i sytuacja, w której przyszło nam funkcjonować. Takie stanowisko prezentuje również Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

W takim przypadku jednakże przysługuje nam zwrot tylko rzeczywiście dokonanych wpłat z tytułu wykupionych wczasów czy wycieczki. Uściślając nie dostaniemy zadośćuczynienia czy odszkodowania.

koronawirus oddać wycieczkę

Wycieczka odwołana z powodu koronawirusa przez biuro podróży

Skoro sytuacja panującego na świecie koronawirusa uprawnia nas do oddania biletów czy wycieczki, to jak wygląda to ze strony biur podróży?
Otóż cytowana już Ustawa o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych określa to w sposób następujący:

“Organizator turystyki może rozwiązać umowę o udział w imprezie turystycznej i dokonać pełnego zwrotu podróżnemu wpłat dokonanych z tytułu imprezy turystycznej, bez dodatkowego odszkodowania lub zadośćuczynienia, jeżeli: (…) 2) organizator turystyki nie może zrealizować umowy o udział w imprezie turystycznej z powodu nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności i powiadomił podróżnego o rozwiązaniu umowy o udział w imprezie turystycznej niezwłocznie przed rozpoczęciem imprezy turystycznej.”

Jasnym jest dla mnie zatem, że przez panujący koronawirus mamy uprawnienia do tego by oddać zarówno bilety, jak i wycieczkę bez finansowej straty.

A co na to biura podróży?

Obecna sytuacja godzi w branżę turystyczną w sposób niezwykle dotkliwy. Sprawdzeni przeze mnie touroperatorzy tacy, jak Itaka, rainbow tours czy TUI kontaktują się z klientami, których wycieczki zostały odwołane i proponują rozwiązania zaistniałej sytuacji, a tych jest kilka. Możemy oczywiście otrzymać zwrot kosztów, ale możemy także przesunąć termin wycieczki. Zgodnie ze znalezionymi na stronach biur podróży informacjami, pracownicy kontaktują się w pierwszej kolejności z klientami, których wyjazdy miałyby się odbyć w najbliższym czasie. Oddziały stacjonarne biur podróży są pozamykane, co jest dla mnie w zaistniałej sytuacji oczywiste.

Zwrot biletów lotniczych w związku z koronawirusem

My swoje wyjazdy organizujemy na własną rękę, począwszy od zorganizowania transportu, przez noclegi, wyżywienie, planowanie itp. Ustawodawca nie przewidział sytuacji, w której epidemia uprawnia nas do rezygnacji z lotu bezkosztowo. Czy zatem koronawirus uprawnia nas do tego, by oddać bilety lotnicze i otrzymać zwrot kosztów? Zobaczmy, jak to wygląda u trzech popularnych w Polsce przewoźników, w przypadku odwołania lotów.

koronawirus oddać bilety

Czy można zwrócić bilety w PLL LOT?

Odpowiedź mogłabym zawrzeć w jednym słowie – tak. Sprawa jest jednak obszerniejsza, bo PLL LOT oferuje kilka wariantów dla swoich klientów.

Jeżeli jesteście wciąż gdzieś za granicą i chcecie wrócić do domu, to swój bilet w PLL LOT na inny kierunek, możecie zamienić na #LOTdoDomu. Można także zmienić termin lotu i zaplanować urlop w kompletnie innym terminie. Co ciekawe, LOT oferuje nam tutaj 30% rabatu na kolejną podróż swoimi liniami. Kolejnym rozwiązaniem jest elastyczna zmiana trasy podróży i tutaj także przewoźnik proponuje nam całkiem niezły rabacik. Jeżeli jednak żadne z zaproponowanych rozwiązań Was nie zadowala i chcecie przez koronawirus oddać bilet, to jest to możliwe bez większych problemów przez stosowny formularz – zwrot biletu.

Jak oddać bilety lotnicze w Wizz Air

Sprawa jest prosta, jeżeli to linia odwołuje lot. Wizz Air dostępnymi kanałami komunikacji informuje o odwołaniu lotu minimum 14 dni przed planowanym wylotem. W związku z tym mamy kilka możliwości do wyboru. Pierwszą opcją jest bezkosztowe przebukowanie biletu na inny możliwy termin. Kolejną z nich jest zwrot 100% środków w postaci przelewu na nasze konto bankowe. Inną możliwością jest zwrot 100% kosztów na konto Wizz Air. Wtedy otrzymujemy bonus w postaci dodatkowych 20% środków na naszym koncie przewoźnika i mamy je do wykorzystania przez 2 lata. Szczegółowe informacje znajdziemy na stronie internetowej przewoźnika.

Zasady zwrotu biletów w Ryanair

Koronawirus spowodował, że oddać bilety można także w liniach Ryanair. Odbywa się to bardzo podobnie, jak w przypadku poprzedniego przewoźnika. Po informacji o odwołanym locie, wypełniamy stosowny formularz i możemy otrzymać zwrot 100% poniesionych kosztów. Inną opcją jest przełożenie lotu na inny termin lub zmiana trasy lotu. O dokładnych opcjach Ryanair informuje na min. dwa tygodnie przed odlotem, nie ma zatem potrzeby dzwonić i blokować infolinii w tej sprawie.

Koronawirus, podróże, czy odwołać bilety i wycieczkę…

Jeśli interesuje Cię tematyka koronawirusa i podróży to zapraszamy do innego artykułu i podcastu:

Zapraszamy na nasze grupy

Samochodem do Chorwacji
Samochodem do Chorwacji
Podróże niepełnosprawnych
Niepełnosprawni podróżują
Urlop w Chorwacji
Urlop w Chorwacji
Toskania grupa
Toskania
Singapur grupa
Singapur

To też może Ci się spodobać

3 Komentarzy

  1. A co w przypadku wycieczki w lipcu 2020? Kontaktowałam się z biurem, twierdzą, że za wcześnie za decyzje.
    W tym przypadku chyba nie mogę zrezygnować bez utraty wpłaconej zaliczki? Pozdrawiam

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zgodnie z RODO musisz się zgodzić na dodanie komentarza i przesłanie wpisanych danych
Ten formularz gromadzi Twoje imię, adres e-mail, adres strony www i treść, dzięki czemu komentarze mogą funkcjonować na tej stronie. Aby uzyskać więcej informacji, zapoznaj się z naszą polityką prywatności, gdzie uzyskasz więcej informacji o tym, gdzie, jak i dlaczego przechowujemy Twoje dane.
Nie wykorzystujemy danych wpisywanych podczas komentowania do celów marketingowych (np. wysyłka newslettera).