tanie linie lotnicze

Czy tanie linie lotnicze są tanie?

Tanie linie lotnicze to kamień milowy w podróżowaniu wielu osób. To właśnie od momentu, kiedy to powstały tanie linie lotnicze, tysiące osób wreszcie zaczęło być stać na podróże samolotem i wreszcie mogły udać się do wymarzonych przez siebie miejsc. Od powstania tanich linii już dużo wody w Wiśle upłynęło i wiele się pozmieniało. Tak więc, czy tanie linie lotnicze nadal są tanie?

Zacznijmy od tego, że w Polsce najpopularniejsze tanie linie lotnicze to oczywiście Ryanair i Wizzair. Oczywiście znalazłyby się jeszcze jakieś inne, które operują z Polski, ale dwie powyższe zdecydowanie górują na Polskim rynku i to nimi się zajmiemy.

Skąd się biorą tanie bilety lotnicze?

Często słyszę, że tanie bilety to jedynie efekt błędu lub, że przewoźnicy dopłacają do tych tanich biletów. Faktycznie są sytuacje, gdy niesamowita cena biletu jest efektem pomyłki, ale w przypadku tanich linii zdarzają się bardzo rzadko. A czy przewoźnicy dopłacają do biletów? Tak było często na początku boomu na tanie linie, teraz raczej się wszystko bilansuje się na plus.

Tak więc skąd te tanie bilety? Postaram się to wytłumaczyć w kilku punktach wraz z ich krótkim opisem.

  1. Tanie linie lotnicze latają na dalsze lotniska
    To jeden z podstawowych czynników, dzięki którym takie tanie linie jak Ryanair czy Wizzair mogą poszaleć z ceną biletów. Nie ma się co oszukiwać, lądowanie lub start z lotniska Heathrow w Londynie (tam lata LOT) będzie znacznie droższe niż ta sama operacja z lotniska Luton lub Stansted znajdujących się pod Londynem. To właśnie dzięki lataniu na dalsze od centrów miast, lokalne lotniska tanie linie mogą obniżyć koszty własne, a tym samym koszty biletów.
  2. Brak bagażu
    Bagaż to kolejna rzecz na czym tani przewoźnicy oszczędzają. Mniej bagażu na pokładzie to lżejszy samolot, a co za tym idzie mniejsza ilość zużytego paliwa. Oczywiście można zabrać ze sobą więcej bagażu, ale trzeba za to dopłacić.
  3. Mało miejsca w samolocie
    Jak chce się przewozić tanio, to trzeba przewozić dużo. Z takiej właśnie zasady wychodzą tanie linie lotnicze i upychają w swoich samolotach maksymalną ilość foteli. Wiąże się to z tym, że w takich samolotach jest ciasno, a jak chce się więcej miejsca to trzeba wnieść kolejną dopłatę do biletu.
  4. Brak poczęstunku i rozrywki pokładowej
    Na pokładach samolotów Ryanair czy Wizzair trudno szukać darmowego poczęstunku czy napoi. Oczywiście można coś zjeść i się napić, ale trzeba za to dodatkowo zapłacić.
  5. Płatna odprawa na lotnisku
    W tanich liniach lotniczych darmowa odprawa przed lotem odbywa się jedynie on-line, dzięki czemu linie nie opłacają pracowników na lotniskach i tym samym oszczędzają.
  6. Słabo wyposażone samoloty
    Samoloty, które latają w flotach tanich linii są mniej nowocześnie wyposażone od tych, które można spotkać w PLL LOT czy Emirates.

Te sześć powyższych punktów pokrótce przedstawia odpowiedź na pytanie „Skąd się biorą tanie bilety?”. Oszczędności jest znacznie więcej, ale te powyższe wystarczą do zrozumienia skąd się brały bilety za 1 zł do Londynu. Niestety bilety za złotówkę to już pieśń przeszłości, ale te za 15 zł już nie.

Wiemy już skąd się biorą niskie ceny biletów lotniczych. Przyjrzyjmy się teraz oddzielnie Ryanairowi i Wizzairowi i spójrzmy, czy faktycznie tanie linie lotnicze są tanie.

Tanie bilety w Ryanair

Ryanair to irlandzkie linie lotnicze posiadające swoją siedzibę w Dublinie. Ryanair to największy w Europie i jeden z większych na świecie tanich przewoźników lotniczych. Flota tych linii składa się z 437 samolotów typu Boeing 737-800, którymi operują na około 1400 trasach. Ryanair działa na rynku od 1985 roku.

Tanie bilety w Ryanair

Jaki jest limit bagażu w Ryanair?

Niestety od jakiegoś już czasu w cenie biletu nie jest ujęty bagaż o wadze 10kg, w postaci typowej małej walizki na kółkach. Obecnie limit bagażu w Ryanair jaki możemy bezpłatnie ze sobą zabrać na pokład to mała torebka o wymiarach 40 cm x 20 cm x 25 cm. Za każdy dodatkowy bagaż musimy dopłacić.

Przykładowe dopłaty do biletu w Ryanair

  • Walizka do 10 kg: 6-10 euro
  • Bagaż rejestrowany do 20 kg: 25 euro
  • Sprzęt narciarski: 45 euro
  • Nadbagaż stwierdzony na lotnisku: 11 euro za każdy kilogram
  • Zmiana lotu lub imienia i nazwiska na bilecie: 35-115 euro
  • Wybór miejsca w samolocie z dodatkową przestrzenią na nogi: 7 euro
  • Wybór standardowego miejsca w samolocie: 3 euro

Porównanie Ryanair z PLL LOT

Najłatwiej sprawdzić, czy tanie linie lotnicze są rzeczywiście tanie porównywając ich ceny z „normalnymi” przewoźnikami. Porównania dokonamy na bardzo popularnej wśród Polaków trasie, czyli Warszawa – Londyn – Warszawa.

Ryanair: 561 zł z bagażem 20kg, pierwszeństwem wejścia na pokład i możliwością wyboru miejsca.

LOT: 960 zł z bagażem 23kg, darmowymi przekąskami na pokładzie i możliwością wyboru miejsca.

Jak widać Ryanair w tym zestawianiu wygrywa, a jak jest w przypadku Wizzair?

Tanie linie lotnicze Wizzair

Wizzair to tanie linie lotnicze wywodzące się z Węgier. Przewoźnik obsługuje około 112 tras w Europie Środkowej, Wschodniej, Zachodniej, a także w Gruzji, Izraelu czy Turcji. Wizzair lata samolotami Airbus A320, a pierwszy samolot tej firmy wystartował 19 maja 2004 roku z Katowic.

Limit bagażu w Wizzair

Podobnie, jak w przypadku Ryanair, w tanich liniach lotniczych Wizzair także już nie zabierzemy za darmo 10-kilogramowej walizki. Obecny limit bagażu w Wizzair to jedynie mała torebka o wymiarach 40 cm x 30 cm x 20 cm. Za każdy dodatkowy bagaż musimy dopłacić.

Tanie linie lotnicze Wizzair

Przykładowe dopłaty do biletu w Wizzair

  • Walizka do 10 kg: 9-25 euro (w zależności od sezonu)
  • Bagaż rejestrowany do 20 kg: 15-50 euro (w zależności od sezonu)
  • Sprzęt narciarski: 30 euro
  • Nadbagaż stwierdzony na lotnisku: 10 euro za każdy kilogram
  • Zmiana lotu lub imienia i nazwiska na bilecie: 35-45 euro
  • Wybór standardowego miejsca w samolocie: 1-50 euro

Wizzair oferuje program lojalnościowy Wizz Discount Club, dzięki któremu tańszą cenę biletu. Koszt przystąpienia do tego programu na rok to 30 euro dla dwóch osób i 60 euro dla 6 osób. W tym programie należy pamiętać o tym, że aby zniżka zadziałała to posiadacz karty Wizz Discount Club musi także podróżować.

Porównanie Wizzair z PLL LOT

Podobnie, jak Ryanair, także w przypadku Wizzair porównamy tę linię na trasie Warszawa – Londyn – Warszawa z „normalnymi” liniami.

Wizzair: 666 zł z bagażem 20kg, pierwszeństwem wejścia na pokład i możliwością wyboru miejsca.

LOT: 960 zł z bagażem 23kg, darmowymi przekąskami na pokładzie i możliwością wyboru miejsca.

Wizzair jest nieco droższy od Ryanair, ale odlatuje z lotniska Chopina w Warszawie, a nie z Modlina.

Nasze wrażenia  lotu tanimi liniami

Z Gohą lecieliśmy zarówno Ryanairem, jak i Wizzairem, więc mamy porównanie tych dwóch przewoźników. Z naszych doświadczeń wynika,  że nie ma większych różnic w przypadku tych dwóch przewoźników. Z miejscem w samolocie jest podobnie, z bagażem także, a i ceny s zbliżone. To, co sprawia, że my częściej wybieramy Ryanaira, to ilość tras na jakich operuje.

Mam nadzieję, że ten krótki przewodnik po tanich liniach lotniczych pokazał Wam dlaczego tanie linie są tanie i ułatwi Wam wybór przewoźnika na kolejny lot.

Polecam także artykuł: Lecimy Ryanair’em – komfort, wyposażenie, obsługa

Zapraszamy na nasze grupy

Samochodem do Chorwacji
Samochodem do Chorwacji
Podróże niepełnosprawnych
Niepełnosprawni podróżują
Urlop w Chorwacji
Urlop w Chorwacji
Toskania grupa
Toskania
Singapur grupa
Singapur
Wszystkie treści masz od nas za darmo! Możesz się nam odwdzięczyć wirtualną kawą.

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zgodnie z RODO musisz się zgodzić na dodanie komentarza i przesłanie wpisanych danych
Ten formularz gromadzi Twoje imię, adres e-mail, adres strony www i treść, dzięki czemu komentarze mogą funkcjonować na tej stronie. Aby uzyskać więcej informacji, zapoznaj się z naszą polityką prywatności, gdzie uzyskasz więcej informacji o tym, gdzie, jak i dlaczego przechowujemy Twoje dane.
Nie wykorzystujemy danych wpisywanych podczas komentowania do celów marketingowych (np. wysyłka newslettera).